Колаж: Сергій Поліщук
Американці замахнулися на гіперзвук, випробовуючи новий реактивний двигун, ізраїльтяни поставили у стрій баражуючий боєприпас Rafael Spike Firefly, поляки прирощують артилерійський парк самохідками, а японці будують два великотоннажні кораблі. Ці та інші новини світового ринку озброєнь читайте в експрес-огляді від АрміяInform.
З прицілом на 5 Махів: General Electric розробляє двигун для гіперзвукової ракети
Гіперзвуковий апарат у художній інтерпретації. Малюнок GE Aerospace.
Підрозділ General Electric — GE Aerospace (один із провідних виробників авіаційних реактивних двигунів) повідомив про випробування першого у світі гіперзвукового дворежимного прямоточного реактивного двигуна (DMRJ) з використанням обертового детонаційного згоряння (RDC) у надзвуковому потоці, що, на думку розробників, має збільшити дальність польоту майбутньої гіперзвукової ракети.
Серед цілей даної розробки фахівців США — подолання гіперзвукового бар’єра (більш ніж 5 Махів), а саме — вирішення комплексу технічних проблем, пов’язаних із пошуком нових матеріалів, здатних витримувати надвисокі температури, з розробкою систем керування якісно нових двигунів. Поки що гіперзвукової швидкості досягають лише американські МБР на фінальному етапі польоту — пікіруванні.
І все ж таки головна проблема — двигун. Її рішенням міг стати прямоточний реактивний двигун (ПРД), але він, на жаль, малоефективний за малих значень Маха. Для його «розгону» до гіперзвукових показників потрібна ракета-носій.
Двигун DMRJ з RDC. Малюнок GE Aerospace
У GE Aerospace вирішили обійтися без неї за допомогою двигуна DMRJ, який приводиться в дію за рахунок детонаційного горіння, що обертається, коли суміш палива і повітря подається в простір між циліндрами, розташованими один усередині іншого. Там паливо займається, формуючи кругові надзвукові імпульси, які генерують реактивний надзвуковий струмінь, що викидається через сопло, що і створює необхідну, вже «гіперзвукову» тягу.
Одна з головних переваг DMRJ — простота схеми та відсутність рушійних частин, що дуже важливо під час польоту на гіперзвуку. Робота прототипу двигуна була представлена на випробувальному стенді заводу GE Aerospace у Ніскаюні, штат Нью-Йорк. До цього аналогічні, але рідинні, RDC, наприклад, демонструвала NASA, вбачаючи в ньому нові можливості для освоєння космосу.
Відео: NASA’s Marshall Space Flight Center
Баражуючий боєприпас Rafael Spike Firefly: ізраїльський «світляк», від якого важко втекти
Баражуючий боєприпас Rafael Spike Firefly. Фото: RAFAEL Advanced Defense Systems Ltd
Нині Армія оборони Ізраїлю проводить активні бойові дії. Зокрема, для ведення розвідки та ураження цілей застосовують нещодавно прийнятий на озброєння боєприпас, що баражує, Spike Firefly («Світляк»). Нещодавно у відкритий доступ потрапили перші матеріали, що показують його використання в бойових діях.
Виріб Spike Firefly від компанії Rafael є легкою і компактною переносною безпілотною авіаційною системою розвідувально-ударного призначення. Вся система з трьома боєприпасами та пультом керування важить лише 15 кг, її може переносити один оператор. Як випливає з назви, «Світляк» входить до сімейства керованих озброєнь Spike.
Ураження цілі здійснюється осколково-фугасною бойовою частиною з розкидом осколків на всі боки. Вона має обмежену масу та потужність, але при цьому скорочує ризики супутньої шкоди. Оператор управляє безпілотником за допомогою легкого та компактного планшетного комп’ютера.
Захищеним радіоканалом він отримує відеосигнал з апарату та передає йому команди. Штатні засоби зв’язку забезпечують бойовий радіус до 1,5 тис. м на відкритій місцевості та до 500 м у міській забудові.
Відео: RAFAEL Advanced Defense Systems Ltd.
Польща замовила ще 152 самохідні гаубиці К9
Південнокорейські 155-мм/52 самохідні гаубиці К9А1 Thunder на озброєнні польської армії. Фото: Piotr Szafarski
Агентство озброєнь міністерства національної оборони Польщі підписало новий контракт з південнокорейською компанією Hanwha Defense (у складі групи Hanwha) на постачання Війську Польському ще 152 самохідних гаубиць K9 Thunder калібру 155-мм/52, що доводить загальну кількість законтрактованих Польщею цих систем до 364 одиниць.
У контракт вартістю $2,6 млрд входять також технічна підтримка, навчання, запчастини та «кілька десятків тисяч» 155-мм пострілів. Перші шість самохідних гаубиць за новим контрактом мають бути поставлені у стандартній конфігурації К9А1 у 2025 році, а решта 146 — у 2026–2027 роках у доопрацьованій під польські вимоги модифікації К9PL. Усі системи мають виготовлятися в Південній Кореї Hanwha Defense.
Повідомляється, що у виконанні K9PL САУ будуть додатково оснащені системою попередження про лазерне опромінювання, польськими димовими гранатометами ОBRA-3, автоматичною системою пожежогасіння, фільтро-вентиляційною установкою, системою кондиціювання повітря, додатковими дисплеями для екіпажу, а допоміжна силова установка буде перенесена з башти до шасі.
Відомо також, що Польща згодом планує збудувати у себе підприємство з виробництва К9 місцевою оборонною промисловістю.
ВМС Туреччини вперше випробували власну важку торпеду
Згідно із заявами офіційної Анкари, ВМС Туреччини успішно провели у Східному Середземномор’ї перші бойові вогневі випробування важкої торпеди AKYA виробництва добре знаної і в Україні турецької фірми Roketsan зі штатною бойовою частиною.
Стартовою платформою став підводний човен TCG Preveze (S-353), провідна субмарина класу Preveze (Тип 209/1400), який нещодавно був модернізований вітчизняною системою бойового управління MÜREN у межах проєкту MÜREN PREVEZE. Ціллю був колишній буксир флоту класу «Навахо», який десятиліттями служив ВМС Туреччини та ВМС США.
Міністерство оборони Туреччини оголосило про успішні випробувальні стрільби AKYA HWT у своїх акаунтах у соціальних мережах вже за кілька годин після випробування. У міністерстві наголосили, що це випробування стало ще однією віхою для незалежної оборонної промисловості.
AKYA — важка торпеда нового покоління, що запускається з підводних човнів для ураження субмарин і надводних цілей різних типів. Це високошвидкісна, далекобійна торпеда, повністю автономна або керована оптоволоконним кабелем і має активну/пасивну гідроакустичну головку самонаведення. Крім того, AKYA має систему управління вихровим слідом надводних цілей.
Супересмінці для японських ВМС
Програма супересмінця AEGIS ASEV ВМС Японії. Малюнок Meta-defense
Міністерство оборони Японії виділило значні кошти на будівництво двох великотоннажних кораблів, оснащених системою «Іджіс» (ASEV), ознаменувавши тим самим перехід від систем наземного базування до більш динамічної та універсальної морської стратегії протидії загрозам балістичних та крилатих ракет з боку Китаю, рф та Північної Кореї.
За повідомленням онлайн-видання Naval News, японське оборонне відомство виділило $2,6 млрд (373,1 мільярда єн) для будівництва двох кораблів ASEV у 2024-му фінансовому році. Таке велике бюджетне фінансування було виділено після того, як Японія відмовилася від планів розгортання наземних систем протиракетної оборони Aegis Ashore.
Експерти японського МО вирішили оснастити нові кораблі ASEV твердотілими радарами AN/SPY-7 виробництва компанії Lockheed Martin замість радіолокаторів AN/SPY-6 компанії Raytheon, які спеціально розроблялися для бойових кораблів Військово-морських сил США, озброєних системою Aegis Combat System. Очікується, що японські морські сили самооборони (JMSDF) отримають на озброєння перший бойовий корабель ASEV у 2027 фінансовому році, а другий — роком пізніше, йдеться у статті Naval News.
Журналісти Naval News описують ASEV як, до певної міри, подібність сучасним есмінцям класу Maya, озброєних 5-дюймовою/62-каліберною (127 мм) основною гарматою Mk-45 (Mod.4), ракетами SM-3 Block IIA і SM-6. Кораблі ASEV модернізуватимуть протягом усього 40-річного терміну служби.
Експерти стверджують, що ASEV матимуть 128 комірок системи вертикального пуску. Екіпаж корабля становитиме 240 осіб. З 2032-го фінансового року есмінці протиракетної оборони ASEV будуть озброєні потужною лазерною зброєю, насамперед для боротьби з ворожими безпілотними літальними апаратами.
Олег Мащенко
Кореспондент АрміяInform
Залиште відповідь